Vg3 skal på skoletur til Guatemala og Belize

Lørdag 9. mars reiser vg3-klassen ved Kjelle vgs på skoletur til Guatemala og Belize. De går det tredje året på naturbruk for å få studiekompetanse. På reisen skal de fordype seg i spennende temaer innenfor skolefagene naturforvaltning og historie.

Spennende reisemål

Reisen starter med et opphold i byen Flores i nordlige delen av Guatemala. Derfra skal de reise videre til Laguna Del Tigre National Park. Der skal de bo ved en biologisk stasjon i regnskogen og lære om naturforvaltning av området, dyrearter, insekter, planter osv. De skal også lære om mayafolket Q'eqchí, og deres kultur og historie.

Etter oppholdet i regnskogen går reisen til El Remate for å besøke Tikal med en guide for å lære om områdets historie, kultur og arkitektur. Tikal var en sentral by i den gamle Mayasivilisasjonen, og området rommer i dag tusenvis av ruinstrukturer.

Etter oppholdet i jungelen og Tikal i Guatemala skal de videre til Belize. De skal ta en ferje ut til øya Caye Caulker i det karibiske hav.  Der skal vg3-klassen reise ut med båt for å snorkle med fokus på forvaltning, ulike dyrearter, fisker og korallrev.

Klassen ser fram til en fantastisk, spennende og lærerik tur.